Návrhy

    Nainstalovaný systém osvětlení Philips přispěl ke zvýšení rychlostního limitu v tunelu Valík na 100 km/h

     

    Tunel Valík se nachází na dálnici D5, která tvoří obchvat Plzně. Jedná se o ražený tunel pod vrchem Val nedaleko města Plzně, který byl uveden do provozu v roce 2006. V tunelu se v každém směru nachází dva jízdní pruhy a jeden odstavný pruh. S délkou cca 380 m se Valík řadí mezi kratší tunely v České republice.

    Společnost Signify se v roce 2019 podílela na realizaci unikátního projektu osvětlení tunelu Valík, přičemž modernizace osvětlení měla přispět ke zvýšení rychlostního limitu v tomto tunelu. Cílem tohoto projektu bylo především snížit spotřebu energie, a díky zlepšení viditelnosti a bezpečnosti také zvýšit rychlostní limit ze stávajících 80 na 100 km/h. Díky úspěšné modernizaci byl nastaven nový standard pro osvětlení tunelů v České republice. Tunel Valík je prvním a prozatím jediným dálničním tunelem v České republice, kde se nyní může jezdit až stokilometrovou rychlostí.
    Osvětlení tunelu Valík-1

    Když je světlo opravdu důležité

     

    Před samotnou realizací bylo potřeba stanovit několik parametrů, kterých by měl projekt dosáhnout. Prioritou projektu byla výměna dosluhujícího osvětlení za vysoce kvalitní LED svítidla, čímž se měla zlepšit viditelnost a zvýšit celková bezpečnost. Kromě snížení spotřeby energie, bylo také cílem snížit provozní náklady, spočítat náklady na provoz na dalších deset let a prodloužit životnost osvětlení tunelu minimálně na dalších 15 let. 

     

    Při modernizaci tunelu bylo použito osvětlení o dvou barevných odstínech, a to 4 000K u průjezdního osvětlení, které je v provozu 24h denně a 5 700K v adaptační zóně, které je v provozu pouze přes den. K realizaci hlavního osvětlení byla použita svítidla FlowStar, vodící osvětlení je tvořeno svítidly SmartStud. Jako dedikovaný řídicí systém pro řízení osvětlení tunelu byl použit systém TunneLogic.

    Osvětlení tunelu Valík

    Více než jen osvětlení

     

    Součástí instalace osvětlení v tunelu byla celková koncepce zahrnující hlavní osvětlení, jeho inteligentní řízení a vodící osvětlení. Adaptační osvětlení pomáhá v orientaci řidiče při vjezdu do tunelu, přičemž se jeho intenzita automaticky mění v závislosti na intenzitě venkovního světla, a díky tomu zajišťuje plynulý a bezpečný provoz. Řídicí systém nastavuje požadovanou intenzitu podle speciálních jasových kamer monitorujících tunelové portály v obou směrech.