Osvětlení v obchodech s módním zbožím - rozhovor se Svenem Mantenem a Peterem ‘t Hoenem


Co patří mezi nejdůležitější prvky současného světa maloobchodního prodeje? Jakým způsobem může kamenný obchod zajistit perfektní zákaznickou zkušenost? Na tyto a mnoho dalších zajímavých otázek jsme chtěli najít odpovědi, a tak jsme oslovili experty z mezinárodní agentury Jos de Vries, která se zabývá prodejní strategií, designem a značkami. Pozoruhodná vysvětlení nám poskytli Sven Manten, business development manager, a Peter ‘t Hoen, kreativní ředitel společnosti. Zjistíte, že zákazníci stále považují kamenné obchody za důležitou součást nakupování, a že osvětlení těchto obchodů hraje klíčovou roli.

Jak se díváte na roli osvětlení v obchodech s módou? Jakým způsobem se osvětlení za poslední léta změnilo? Hraje v interiérovém designu menší nebo naopak větší roli? Máte k dispozici zpětnou vazbu od klientů ohledně vlivu osvětlení na úspěšnost prodeje?


Celkový dojem, jakým značka působí, se stává čím dál tím důležitější, především u kamenných obchodů. Právě u těch se značka může skutečně odlišit od ostatních. Platí to zejména v případě módy, jelikož nákup oblečení se řídí téměř výhradně emocemi. Proto se obchody snaží vyvolat skrze zajímavé osvětlení působivý dojem – aby zákazníka vtáhly dovnitř. Kromě toho taky sofistikované osvětlení umožňuje snadno zvýraznit produkty nebo navigovat zákazníka po prodejně.

Zastavme se na chvíli u části obchodu, kterou zákazník uvidí jako první – výlohu. Jak důležitá podle vás je? Jak zapadá osvětlení výlohy do celkového konceptu osvětlení obchodu? Jaké hlavní vlastnosti by správná výloha měla mít?


Jak jste sám řekl – výloha je prvním místem kontaktu se zákazníkem. Je tedy nezbytně nutné, aby výloha navodila tu správnou atmosféru, konzistentní se značkou a nabízeným zbožím, která kolemjdoucího přiláká dovnitř nebo v něm alespoň vzbudí zájem. A protože je výloha nezbytnou součástí obchodu, měla by adekvátně zapadat do celkového konceptu jeho osvětlení. Dobře připravená výloha by měla být:

Dostatečně osvětlená, především večer, nepřeplácaná, nápaditá a neustále pozměňovaná, aby v lidech, kteří kolem ní procházejí pravidelněji, vyvolávala pocit inspirace a překvapení.
Lighting in fashion retail

Jakým způsobem mohou jednotlivé typy osvětlení pomoci značkám v souboji s e-shopy? Je důležité osvětlení ve zkušebních kabinkách? Pokud ano, jaký vliv může mít podle vás osvětlení v kabince na celkovou zkušenost zákazníka? V čem vidíte budoucnost zkušebních kabinek? (např. více interaktivních prvků, počítač v zrcadle, virtuální figurky pro zkoušení oblečení, světelné scény,…)


Různé typy osvětlení plní v obchodě s módou různý účel. Světlo lze použít pro zefektivnění zákazníkovy návštěvy, ale také pro jeho pobavení nebo inspiraci. Zmíněnou efektivitou mám na mysli například zvýrazňování určitých produktů v ten správný čas nebo chytré vedení zákazníka obchodem. Osvětlení by však mělo současně plnit funkci zábavního a inspirujícího prvku, a to jak navenek, tak uvnitř prodejny. Zatímco zvenku by mělo osvětlení na první pohled zaujmout a přilákat kolemjdoucího k návštěvě, uvnitř obchodu může navodit dramatickou atmosféru a konzistentně komunikovat identitu značky.

Zkušební kabinky jsou samozřejmě jednou z nejdůležitějších součástí obchodu. Právě v nich se přece zákazník rozhodne, zda si daný kousek koupí, nebo ne. Osvětlení v kabinkách je proto extrémně důležité. Pomáhá maskovat nedokonalosti a naopak zdůrazňovat padnoucí střih, kvalitu materiálu a barvu. Pokud je osvětlení ve zkušebních kabinkách konzistentní se zbytkem prodejny, můžete se spolehnout na to, že bude zákazník odcházet s pocitem výjimečné návštěvy. Budoucnost vidím v interaktivních zrcadlech zobrazujících alternativní produkty. Dovedu si představit, že tato zrcadla budou napojena na vaši virtuální identitu a poskytnou vám stylingové rady. Budete tak mít v každém obchodě osobního módního poradce.

Lighting in fashion retail

Hodně mluvíte o zákaznické zkušenosti a o tom, jak se v poslední době spolu s rolí kamenných obchodů mění. Samotné obchody už zdaleka nejsou tím jediným prvkem, který si zákazník se značkou spojuje – jsou to taky webové stránky, sociální sítě nebo televizní reklamy. Jakým způsobem světlo ovlivňuje roli kamenné prodejny? Může osvětlení zlepšit vnímání značky ze strany zákazníka? Jak?


Oblečení patří mezi zboží, které doposud zákazníci na internetu příliš nenakupují. To se ale samozřejmě změní. Jsem však přesvědčen, že budoucnost kamenných obchodů to neohrozí. Prodejci a značky by měli využívat předností obojího. Inteligentní osvětlení je nepochybně budoucností kamenných prodejen – umožňuje totiž propojení online a offline světů. Inteligentní osvětlení může zákazníky například provádět prodejnou podle osobních preferencí, které si nastavili v mobilní aplikaci.

Jak se díváte na sběr dat prostřednictvím inteligentního osvětlení? Jedná se o nezbytný marketingový nástroj? Jak vnímáte budoucí vývoj v této oblasti? Personalizace se stává v oblasti maloobchodního prodeje základem úspěchu. Může datová analýza pomoci s vytvářením jedinečných zákaznických zážitků? Měly by se značky a prodejny datovou analýzou zabývat?


Data jsou, v dnešní době, všechno. Otázkou však je, jak s nimi nakládat? Jak z dat vyvodit ty správné důsledky a získat správné informace? Inteligentní osvětlení představuje vhodný nástroj pro sběr dat, jelikož tento systém pokrývá celý obchod a není tak zapotřebí řešit žádné dodatečné instalace. Personalizace je elegantní výraz pro „šité na míru“. Pokud je tedy prodejce schopen své služby či produkty nabízet na míru vašim potřebám, hodnotám či cílům, je jasné, že ve vás tato značka zanechá skvělý dojem, ke kterému se budete rádi vracet. A loajální zákazník je v konečném důsledku tím nejvyšším cílem, kterého může obchod dosáhnout.

Mohli byste prozradit něco o službách založených na určování polohy? Jakým způsobem mohou ovlivnit chování zákazníků? Dají se tyto služby považovat za součást personalizace?


Lokalizace polohy zákazníka v obchodě může pomoci například u cen zboží. Zapomeňte na ostrůvky se slevovými akcemi. Pomocí určení polohy můžete monitorovat pohyb zákazníků po prodejně, odhalit „mrtvé“ oblasti a vhodně změnit rozvržení prodejny. Díky těmto službám je rovněž zbytečné na prodejně vystavovat všechno zboží. Potřebné informace, například skladové zásoby jednotlivých velikostí, můžete zákazníkům zprostředkovat pomocí mobilní aplikace a ušetřit tak cenný prostor.
Lighting in fashion retail
Jaké nejhorší chyby se může obchod dopustit při výběru nového osvětlení?

Jít po ceně. Nebo snažit se ušetřit a pořídit méně světel.

Jaké největší „tajemství“ ohledně interiérového designu si zákazníci neuvědomují?

Vhodné osvětlení dokáže zakrýt každý nedostatek.